Przejdź do głównej zawartości

Nie-miejsca w Boczowie

10.09.2014: trzy nagrania Augéowskich nie-miejsc (non-lieux, non-places). Nie-miejsca stanowią opozycyjny biegun tak zwanych miejsc antropologicznych, historycznie zdefiniowanych, określonych w danym miejscu i czasie. Wedle Marca Augé definiują współczesność, podczas gdy dawne miejsca antropologiczne, choć nie ulegają wymazaniu, są wykluczane z nowych "krajobrazów" i stają się ledwie "miejscami pamięci". Nie-miejsca to przede wszystkim relacje osób przebywających w takich "dziwnych, anonimowych" przestrzeniach. Wszędzie są takie same i są pozbawione swoistego, lokalnego kolorytu. W nie-miejscach zniwelowaniu ulega różnica pomiędzy tym co bliskie i dalekie a także pomiędzy tym co indywidualne i zbiorowe. Osoby przebywające w nie-miejscu znajdują się wszędzie i nigdzie zarazem. Przykładem takich nie-miejsc są supermarkety, lotniska, wielkie hotele, autostrady, miejsca przed ekranami telewizorów, terminale komputerowe a także cała komputerowa sieć internetu.

Poniższe nagrania pochodzą kolejno: ze stacji benzynowej Lotos, restauracji Polmax za Boczowem oraz innej stacji benzynowej położonej bliżej centrum tej wsi. Dwa pierwsze wykonał Michał Orlik, ostatnie zaś Katarzyna Przepiera. Nagrania te to niezwykle podobne do siebie ambiensy charakterystyczne dla tego typu przestrzeni. Są hałaśliwe (głośno grająca muzyka i wobec tego głośno mówiący ludzie - głównie kierowcy tirów) i zaszumione (szum DK 92, parkujących samochodów, chłodziarek i lodówek, ekspresów do kawy i innych urządzeń gastronomicznych).

* Nagrania zostały wykonane w trakcie pilotażowych badań terenowych (mobilnych i zespołowych) w ramach projektu Ruchome modernizacje. Wpływ autostrady A2 na lokalne krajobrazy kulturowe (NCN, program Opus), który realizuję wspólnie z Waldemarem Kuligowskim. 

 photo mapa_zps50asoj0f.jpg




 photo 09092014_boczoacutew_orlik_0001_zpsegyhf9hm.jpg  photo 09092014_boczoacutew_orlik_0002_zps7sqz4s5u.jpg  photo 09092014_boczoacutew_orlik_0005_zps19qlwp0s.jpg
fot. Michał Orlik

Komentarze